- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Dimensiunea conteaza

03 Nov, 11:03 • Redactia DailyBusiness
Pana nu demult, diferentierea intre o agentie mare si una mica se facea in functie de criterii mai degraba cantitative decat calitative. Nu puteai fi o agentie mare, daca numerele nu tineau cu tine. Motiv pentru care piata era impartita, arbitrar, in multinationale mari si medii, independente mari, independente medii si independente mici.
Dimensiunea conteaza

Cumva, in loc sa-ti alegi agentia pe criterii de performanta, ajunsese un fel de alegere de statut. Valoarea clientului era data de marimea agentiei cu care lucra. La fel si facturile.

Mai exista si o diferentiere in functie de performante, dar asta cumva era si ea dictata de „marimea” agentiei. Daca agentia era mare, atunci incepea sa taxeze mai mult, ca atare isi permitea sa angajeze oameni mai multi si sa investeasca in creativitate, fie ea de festival sau nu. Investitie mai mare, rezultate notabile, PR bun, invitatii in pitch si tot asa. Totodata, putinele agentii independente erau oarecum in afara curentului, concentrandu-se mai degraba pe rezultatele reale pentru client, decat pe cele de palmares.

Dar odata cu finalul lui 2008, lucrurile au inceput sa se schimbe, mult prea mediatizata criza economica isi facea aparitia si pe meleagurile mioritice. Si daca la inceput multi au facut fel de fel de predictii despre efectele crizei asupra marketingului local, despre cat de oportuna sau nu este comunicarea in timp de criza sau cat de mult iti poate aduce comunicarea digitala in raport cu cea clasica, prea putini au prevazut efectele pe care criza le-a avut si inca le are asupra agentiilor si modului in care acestea sunt structurate.

In ultimul an, nu asistam doar la criza economica, dar si la o criza a publicitatii in sine. Vechea impartire pe categorii nu mai functioneaza, conturile nu se mai castiga neaparat pe baza de portofoliu si prezentari iesite din comun, ci in functie de cost versus o propunere decenta cu focus pe rezultate palpabile. Frica a pus stapanire pe clienti si agentii deopotriva. Frica de esec, de pierderea job-ului, de faliment, de schimbare etc. Iar simptomele fricii se vad in starea generala de apatie din industrie, in lipsa de viziune si strategie pe termen macar mediu, in calupul de publicitate, in numarul mic de cazuri de Effie, in numarul si mai mic de lucrari cu adevarat creative sau in numarul tot mai mare de publicitari care se hotarasc sa se apuce de altceva sau sa plece in salbaticie.

Si atunci cum iti dai seama care sunt agentiile mari si cele mici? Cum alegi pe cine inviti la pitch? Cum iti dai seama cu ce agentie ti-ai dori sa lucrezi si cu care nu? Marimea conteaza?

Din punctul meu de vedere, marimea unei agentii nu a stat niciodata in volumele de publicitate sau de bugete pe care le gestioneaza, ci in atitudinea, maturitatea si curajul cu care isi face sau nu treaba. Dimensiunea se masoara altfel. Pentru ca o agentie „mare” nu va cauta cu orice pret sa fie comoda, o agentie mare nu se va sfii sa spuna adevaruri incomode sau sa-si asume initiative curajoase. O agentie mare nu va accepta rolul de executant, doar pentru ca are nevoie de volume pentru a se mentine in functiune. O agentie mare nu se va purta ca un atelier de dtp. O agentie mare nu poate avea mentalitate de fabrica. O agentie mare are agenda comuna cu clientii ei.

Privite din aceasta perspectiva, lucrurile sunt mult mai usor de segregat, iar diferentele se pot vedea mult mai usor. Pentru ca pana la urma agentiile sunt entitati colective si, precum in cazul oamenilor, marimea lor nu are nicio legatura cu dimensiunile fizice. Pana la urma, fiecare agentie are clientii pe care-i merita si viceversa. Important e sa stii cu ce fel de oameni ti-ai dori sa lucrezi. Sau agentii.

Articol scris de: Theo Cucu, Creative & Strategy Director, FRANK

FRANK este o agentie de comunicare integrata care vorbeste franc si deschis despre publicitate. Intra in dialog pe Twitter.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Ce salariu primea în plic Nicolae Ceaușescu. Era cel mai mic venit al unui președinte din lume
Ce salariu primea în plic Nicolae Ceaușescu. Era cel mai mic venit al unui președinte din lume
Cum a reușit Emil Mitrache să-și cumpere o proprietate impresionantă din câștigurile din „La Bloc”
Cum a reușit Emil Mitrache să-și cumpere o proprietate impresionantă din câștigurile din „La Bloc”
Orașul cu cei mai mulți milionari. Destinația exclusivistă unde se află cei mai bogați oameni din lume și un centru financiar global de top
Orașul cu cei mai mulți milionari. Destinația exclusivistă unde se află cei mai bogați oameni din ...
Un alt oraș italian iubit de români ia măsuri radicale pentru a limita turismul în masă!
Un alt oraș italian iubit de români ia măsuri radicale pentru a limita turismul în masă!
Când se împodobește, de fapt, bradul de Crăciun. Tot mai puțini români mai țin cont de ce spune tradiția creștină
Când se împodobește, de fapt, bradul de Crăciun. Tot mai puțini români mai țin cont de ce spune ...
Substanța rară creată de om care valorează mai mult de 62 de trilioane de dolari. Un gram din ea costă fabulos de mult!
Substanța rară creată de om care valorează mai mult de 62 de trilioane de dolari. Un gram din ea ...
Marea Piramidă din Giza nu are câte laturi se credea. Iluzia optică a bulversat mulți oameni
Marea Piramidă din Giza nu are câte laturi se credea. Iluzia optică a bulversat mulți oameni
Restaurantul din Europa unde nu există niciun chelner. Mâncarea vine pe un trenuleț electric, ce se întinde pe o șină de 600 de metri
Restaurantul din Europa unde nu există niciun chelner. Mâncarea vine pe un trenuleț electric, ce se ...
Prețurile explodează, iar România riscă să devină o țară de chiriași!
Prețurile explodează, iar România riscă să devină o țară de chiriași!
Ordin UE: Devine interzis în România! Măsura se aplică în toate statele membre
Ordin UE: Devine interzis în România! Măsura se aplică în toate statele membre
Doliu imens în muzica românească. Gabriel Cotabiță s-a stins din viață
Doliu imens în muzica românească. Gabriel Cotabiță s-a stins din viață
Noua taxă pentru proprietarii de mașini va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2025
Noua taxă pentru proprietarii de mașini va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2025
Schengen cu jumătate de măsură? România și Bulgaria, controale la granițele terestre încă 6 luni după aderare!
Schengen cu jumătate de măsură? România și Bulgaria, controale la granițele terestre încă 6 luni ...
A crescut din nou prețul motorinei! Diferența față de benzină atinge noi recorduri!
A crescut din nou prețul motorinei! Diferența față de benzină atinge noi recorduri!
Românii cu carduri și conturi bancare sunt în vizor! Băncile, obligate să aplice noile reguli la nivel național!
Românii cu carduri și conturi bancare sunt în vizor! Băncile, obligate să aplice noile reguli la ...
Autostrada Unirii face un pas uriaș. Exproprieri pentru podul peste Prut de la Ungheni!
Autostrada Unirii face un pas uriaș. Exproprieri pentru podul peste Prut de la Ungheni!
Concedieri masive înainte de sărbători! Două companii mari din România dau afară sute de angajați!
Concedieri masive înainte de sărbători! Două companii mari din România dau afară sute de angajați!
Românii, în vizorul legii. Amenzi de până la 1.000 de lei, începând cu 24 noiembrie!
Românii, în vizorul legii. Amenzi de până la 1.000 de lei, începând cu 24 noiembrie!